Reisverhaal Haute du Verdon van Toon en Janna

WEEKJE ZUID FRANKRIJK

Dag 1

Met de Kickxtour in gedachten hadden we vrij gevraagd maar omdat bij gebrek aan deelnemers niet door ging (wat ons wel verbaasde het was in het verleden zo populair). Hebben we bij Horizon de Haute du Verdon geboekt.

Met spetters op het scherm vertrekken we van huis. Maar het blijft droog, bij Rotterdam weer een beetje regen maar het valt mee. Via Maastricht richting Luxemburg en dan Frankrijk, bij Metz gaan de hemel sluizen open, Toon had even daar voor gevraagd of we de regenpakken aan moesten trekken maar ik had het idee dat het wel mee zou vallen met de regen maar nee wij reden recht  op de donkere wolk af en werden dus nat. Grote stortbui en wij zijk nat het werd weer droog en heel langzaam wij ook. Verder gereden richting Vogezen en ja hoor wij zijn het bord nog niet voorbij of het spettert weer, heeft Toon dan toch gelijk dat het hier altijd regent?! Maar het valt mee het zijn maar een paar spetters, en het is snel weer droog. In Gerardmer een hotel gezocht  de 1e  is gelijk goed we treffen een man achter de balie die op onze vraag of hij Engels spreekt  in het Nederlands antwoord : ja hoor en Duits , Spaans, Frans en Chinees enz. Vrolijke man. Wij doen het met het Nederlands en boeken, snel douchen en richting centrum, eerst een cappuccino dat is gelijk een toetje zoveel slagroom zit er op en daarna een pizza gescoord met een wijntje erbij, heerlijk. Na een laatste bakkie weer richting hotel en slapen.

Dag 2

S `Nachts een paar keer wakker geweest en dan hoorde ik de regen al kletteren op het luik en ook s `morgens regent het flink. Na ontbijt opgepakt en in vol regen tenue vertrokken. Binnendoor richting het zuiden. Soms droog, soms regen en behoorlijk koud. Uiteindelijk in Annecy een hotel gevonden in het centrum, een Ibis, simpel maar niet te duur en maar 3 min  lopen naar het binnenstadje, een mooi oud en leuk gedeelte waar veel horeca zit, veel rondkijken doen we niet want het regent inmiddels weer.

Eerst een verwarmd terras wat gedronken maar dat is toch te koud om buiten te eten dus even later in een Ierse pub lekker zitten eten. Nog even een frisse neus gehaald en een laatste drankje in de bar van het hotel en naar bed.

Dag 3

Bij het wakker worden ziet het weer er goed uit. En na het ontbijt zonder regenpak vertrokken. Maar het is toch wel fris en boven op een pas een bakkie gedaan en de regenjas er maar bij aan getrokken tegen de kou. Na de nodige binnenwegen en af en toe een bui komen we om ongeveer 16.30 uur aan bij het hotel in Beauvezer een dorpje met zo`n 200 inwoners, waar we van harte welkom worden geheten door de eigenaresse Karin. Een heel warm welkom zelfs. Leuke kamer, warme douche, en op naar de bar en het eten. De man van Karin, Leo is ook de kok en het eten is super, lekker natafelen en kletsen met de eigenaars en nog een Nederlands stel wat er ook logeert. Nog 1 borrel (nou ik dan) en naar bed.

Dag 4

Na een stevig ontbijt, gaan we met de kaart van Leo op weg en rijden van hier naar daar langs donker rode rotsen en hard stromende beken, dan weer ergens de hoek om en weer verder, het maakt niet uit waar je hier rijdt het is er geweldig mooi, het weer is ook super. Met hele mooie uitzichten, in Gillette heb je een terrasje waar tijden je lunch kan genieten van het uitzicht op Nice, verder omlaag en bij Nice weer omhoog met uitzicht op een dorp tegen de rotswand geplakt en later op Grass en over de route Napoleon weer richting Castellane en dan weer richting hotel, waar het nog spannend word met benzine. Toon die er altijd alert op is rijd met 180 km op de teller een pomp voorbij en denkt er komt er nog wel 1. De volgende pomp die open is en ook benzine verkoopt is op 250 km en Toon rijd dan al meer als 30 km op reserve. Poe wat een opluchting, maar bij het tanken blijkt er toch nog 1 hele liter in z`n tank te zitten. Nog een bakkie gedaan en op naar het hotel. Op het terras wat gedronken en op naar de douche. Later weer heerlijk gegeten en in de bar nog wat gedronken, het hotel licht op zo`n 1200 meter hoog en in deze tijd koelt het s `avonds nog te veel af om buiten te zitten, en naar bed.

Dag 5

Vandaag is het een nationale feestdag in Frankrijk, dus opletten met tanken er kan nog wel eens wat dicht zijn is de boodschap die we meekrijgen van Leo. We gaan na het ontbijt met mooi weer op pad. We doen de route richting Monaco maar besluiten onderweg om naar Nice te gaan daar zijn we nog nooit geweest en in Monaco wel. Het weer word steeds beter en als we de motoren op de boulevard in Nice parkeren is het zelfs heet!! We nemen een terrasje en gaan winkelen want ondanks de feestdag is alles open ( lijkt nederland wel) ik koop naast de winkel van Louis Futton een mooi lunchtasje met een prijsverschil van 1170 euro oké het lijkt niet op elkaar maar toch. En wandelen over de brede boulevard terug richting motoren.

We besluiten de rest van de route te doen en rijden weer terug naar de bergen waar de temperatuur snel lager word. Na flink wat bochten en nog meer bochten kunnen we de route niet afmaken omdat er een pas nog gesloten is. Dan maar richting hotel. De laatste 10 km begint het te regenen en flink ook, dus toch nog nat. Maakt niet uit bij het hotel zegt Karin gelijk dat we van de droogkamer gebruik kunnen maken die in het hotel aanwezig is, maar het valt mee dus hangen we alles op de kamer een beetje uit en gaan douchen en naar de bar en het eten, benieuwd wat we krijgen. Maar eerst een lekkere grapefruit rose als aperitiefje (erg lekker). Deze avond moeten we het toegeven: Leo heeft gewonnen we krijgen ons bord niet helemaal leeg, hoe lekker we het ook vinden het gaat er niet meer bij. Maar als het toetje crème brullee blijkt te zijn gaan we toch weer overstag. Het is de laatste avond van het andere Nederlandse stel dus word het een soort van laat, wel 11 uur!

Dag 6

Na het ontbijt zwaaien we de Nederlanders uit, daarna omkleden en op weg. Route de Georges du Verdon. Bij vertrek spettert het een beetje maar na 6 km word het droog en op een paar spetters na blijft dat de hele dag zo. Een enorme mooie route die de meesten van jullie ook wel kennen het is jammer dat Horizon niet heeft aangegeven dat je ook de route de Grete kan volgen dan kan je gieren zien vliegen moet erg indrukwekkend zijn horen we als we terug zijn in het hotel na een heerlijke dag rijden, kijken , bochten enz. Hebben we nog meer redenen om nog eens terug te komen hier, alsof we die nodig hadden. Na het douchen heerlijk op het terras van een drankje genieten en ons verheugen op het eten. Het weer is nog steeds heerlijk. Na weer een heerlijke maaltijd  napraten in de bar en naar bed

Dag 7

Onze laatste dag hier!! Leo raad ons een mooie route aan die hij opschrijft en die we braaf volgen. Het pas op, pas af, pas op, pas af. Langs een giga stuwmeer. Alles steeds met mooie bochten en uitzichten, het weer blijft ook goed,  zonnetje en een beetje wind net lekker. Het blijft gewoon mooi om hier rond te rijden. Met zo`n omgeving en dit weer. Na een mooie dag richting huis ( zo voelt het wel bij Karin en Leo) Drankje op het terras en douchen en ja weer op naar het diner. Het eten is weer” NIKS” en wij zijn o zo gek op niks. Nog gezellig even kletsen in de bar en naar bed. Als afscheid cadeau hebben we allebei een T-shirt van het hotel gehad, dat lag op het bed toen we terug kwamen, leuk, lief en aardig!

Dag 8

Na ontbijt, opgepakt en eerst nog op de foto voor het hotelarchief gaan we op weg. Het eerste stuk nog binnendoor, daarna de autoroute richting Langres waar we een hotel zoeken. Het weer is lekker we doen steeds meer shirts uit zo warm is het. Het hotel is een modern nietszeggend tentje, geen uitstraling geen sfeer maar het is toch maar voor 1 nacht. Wel zitten we weer volop in de Hollanders er staan wel 6 NL auto`s voor de deur. We drinken wat op het terras en gaan eten.  Het eten is net het hotel nog kraak nog smaak aan  ( maar wij zijn wel verpest natuurlijk). Na het eten een stukje gelopen en op de kamer nog wat tv gekeken waar we natuurlijk niks van verstaan maar ach plaatjes kijken dan maar en slapen dan maar.

Dag 9

We worden op tijd wakker en als we naar buiten kijken, zien we gris, grijs en nog grijzer. Vanuit het hotel eerst maar even tanken, waar ik gelijk de voering weer in m`n jas rits want het is koud! Gelijk ook maar het 2e shirt er bij aan. Als Toon na zo`n 30 km stopt om het regenjasje erbij aan te doen denk ik “gelukkig” kan ik het ook doen, want het is echt koud. Gisteren 28 graden vandaag zien we borden 11, 12, 10 en meer niet. Het blijft wel droog met soms wat zon en dan lijkt het zo lekker maar het blijft koud! Wel is de omgeving leuk en passeren we leuke stadjes enz. Bakkie gedaan bij een soort motor café, waarvan de baas nogal pro Nederlands voetbal is en hij komt ons zijn atributen laten zien: een Nederlandse vlag op een oranje stokje waarbij je als je op een knopje drukt het Wilhelmus hoort, een Hollands petje enz. Verstaan doen we hem niet maar begrijpen doen we het wel, leuk! We gaan weer verder als we opgewarmd zijn richting Kautenbach om de laatste nacht van deze trip bij Rob en Trudie door te brengen. Het blijft de hele weg erg koud. We zijn er op tijd en eerst een bakkie , beetje bij kletsen, douchen. We lopen nog even naar de camping, waar we met de club met Pinksteren weer zijn. Volgens Bianca is alles in orde. Het is er nog erg stil maar dat zal over 2 weken wel anders zijn. Terug naar Rob en Trudy, gezellig kletsen en op naar het diner. We gaan allebei voor de geweldige Gamba`s, heerlijk! Nog een toetje en koffie en ons laatste avondmaal van deze trip zit er weer in. Er is nog een groep, van 19 mannen op de motor uit omgeving Rotterdam, dus volle bak, wel gezellig. Laatste borrel en naar bed.

Dag 10

We worden wakker met een stralend blauwe lucht. We ontbijten, maken nog een praatje, betalen en gaan op weg. Het lijkt zo lekker maar het is o zo koud en bij de eerste pomp gaan de jassen weer aan. En die blijven ook aan. De weg is bekend en vaak gereden, voor we het weten zijn we bij Maastricht.  Het laatste stuk en we zijn weer thuis.  Motoren afkoelen , afspuiten. Dan gaan we nog even naar de club. We kijken terug op een heel geslaagde week en hebben er een adres bij waar we zeker vaker naar toe willen gaan, het hotel is top, het eten is top, de mensen zijn top wat wil je nog meer! Het enige nadeel is dat het best wel ver weg is maar ja als het dichterbij zou zijn dan had de omgeving niet geweest wat he nu was de streek de Zee Alpen  waren wij nooit eerder geweest maar is zeker een aanrader.